Motivationen der blev væk

Snydedagen – Hvem snyder jeg ?

Mandag morgen og der er intet så godt som at starte en ny med en rask gåtur gennem Port Melbourne smukke omgivelser, kommer nok til at savne dette når vi vender hjem til Danmark.

Nå men tilbage til projektet – Sukkergrisen og den kolde tyrker! Det er sjovt og vende tilbage til starten og de tanker jeg havde dengang. Tanker som var starten på et projekt som virkelig har udviklet sig. Mine indlæg er ikke kun tiltænkt som inspiration og motivation men også med til at fastholde og styre mine nogengange lidt sindsyge ideer.

Men en ting er sikkert – jeg lærer noget hver dag!

Den seneste erfaring jeg gjort mig er at snydedagen, forkælesesdagen eller som jeg sidst kaldte det, min sweetday ikke fungerer så godt som ellers var hensigten. Mit udgangspunkt var at denne dag skulle være en form for belønning efter en uges “kamp” mod kiloerne. Det skulle være en dag hvor jeg fik lov til at spise hvad jeg ville og hvad jeg ønskede. Ingen form for regler eller tanker på mit projekt. Mit problem var og er bare det at jeg kunne ikke stoppe med at tænke og fokusere på denne dag. Dagen kom til at fylde hele ugen. Hvad skal vi have af lækkerier? hvad har jeg lyst til? Sukker, is, flødekartofler, guf borede sig fast i mine tanker allerede dagen efter snydedagen.

Fokus!!!

Med tiden er en af min vigtigste læringer – at der er tankerne der styrer min lyst til de søde og usunde sager. Altså – jo mere jeg tænker på småkager, kartofler eller flødesovsen, jo mere får jeg lyst til det og gør dermed livet så meget sværere for mig selv.

Derfor har jeg nu taget den beslutning at droppe snydedagen og dermed håber jeg på at fokussen ændrer sig til det der er vigtigt.

Hvad gør jeg så istedet for?

Vores fredagsslik

Jeg er for længe siden kommet til den konklusion at jeg ikke kan undvære det der ikke altid er så godt for mig. Jeg ønsker stadig at nyde en cocktail en varm dag eller spise en is sammen med min mor… jeg ønsker stadig at T invitere ud på middag m.m.

Derfor vil jeg fra denne skønne dag leve efter mine nye og klogere principper.

Min krop har ikke brug for det usunde hver dag eller hver uge, måske skal min konklusion ændres og i takt med de gode resultater håber jeg at trængen og lysten forsvinder helt.

Snydedagen eksistere ikke mere men jeg vil derimod tillade mig med lidt mere frugt, lækker frugt i hverdagen hvilket jeg har fornægtet mig selv. Der skal stadig ikke fylde særligt meget, men jeg er af den overbevisning at ex. 4 søde jordbær eller 1 kiwi kan være med til holde trængen nede. Jeg vil også tillade mig et styk brød når lysten bliver ulidelig, forskellen er bare den at det ikke skal ske hver dag eller for den sag skyld hver uge. Når jeg bliver inviteret ud og spise af manden hvor kartofler er på menuen, vil jeg fremover spise det men igen, ikke hver dag eller hver uge.

Denne nye beslutning kræver en enorm viljestyrke og da jeg ved at det hele handler om en ændring at mine vaner og tanker, en livsstilsændring så finder jeg langsomt frem til det der fungerer for mig.

Jeg er derfor begyndt at fokusere på – dag til dag og når jeg føler en træng til forkæle mig selv er det ikke det usunde der skal bruges penge på. Det er da noget “federe” at købe et par lækre sko istedet for eller et par bukser i en mindre størrelse. Det varer trods alt noget længere og nydelsen er bare bedre for mig og min krop og er det cocktailen der ikke forsvinder fra mine tanker – ja så er det ok (men husk! Ikke altid)

Som I sikkert har luret så er jeg ikke fan af en specifik sundheds princip. Baseret på mine internet søgninger bliver jeg dog bombarderet med sundhedstips indenfor motion og madvaner g jeg får mange gode råd fra fantastiske venner og familiemedlemmer. Det er hele er med til at hjælpe mig at finde min måde at takle mit projekt på. Mine egne sundheds principper, der virker for mig.

Sense, lowcarb, nosuger, 5:2, suppekur, juicekur, lower bloodsuger, tælle kalorier og alle de gode råd der sikkert virker for andre. Men for mig virker en anden virkelighed. Nemlig at læse og lytte på alle råd og finde små detaljer fra det hele. Brudstykker af det hele som er med til at jeg lykkes med mit projekt.

Mit nye fitness ur er med til at motivere mit aktivitetsniveau, ligeså meget som mine små Snapchat til min mor er med til at både fastholde og igen motivere mig til mere. Kommentarerne med gode råd på både facebook og på bloggen, selv de små røde hjerter er alle med til at styrke mit selvværd og viljen til at lykkes.

Sense principper omkring håndfulde (portioner) er noget jeg kan bruge ligeså meget som lowcarb stadig virker for mig.

Snydedagen er ikke for mig men virker måske for andre. Har jeg lyst til kage (ikke hver dag eller hver uge) en regnkedelig dag så bager jeg en kage, en sundere udgave som jeg spiser med god samvittighed.

Jeg snyder nemlig ikke mig selv, jeg forkæler ikke mig selv. Jeg lever bare mit nye liv, efter mine principper, der virker for mig og min krop. Jeg falder nogen gange i men der er længere og længere imellem tilfældene. ROM blev ikke bygget på en dag og selvom der er nogle stejle bakker der skal bestiges så er de trods alt kun bakker og hver gang der bliver svært så rejser jeg mig op igen og ligemeget hvad, så er jeg blevet klogere.  Jeg mærker efter hvad min krop siger til mig og som mine gamle knæ for tiden fortæller, så bør jeg sætte mit aktivitetsniveau ned for en tid. Ikke helt men istedet for at sætte næsen op efter høje mål på løbebåndet pauser jeg lidt med det for en stund og tager mine nye gå-sko på og tager på flere og længere gåture udenfor.

Hvad siger I til det?

Kram

8 Kommentarer

  • Mette

    Du er pi… sej💪🏼❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Lenda

      Tak min savnede veninde ❤️ Du er pi… sej 😍

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Birgitte

    Skønne du…det så godt klaret af dig💪
    Op og nedturerne tænker jeg altid vil være der😘
    Hvis ikke du var så langt væk, ville jeg da gerne med ud på de gåture😘

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Lenda

      Tak skønne dig ❤️ De gåture forsætter når jeg kommer hjem og det vil glæde mig hvis du går med 😍

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Farmor

    Alle de kure du remser op, er netop kure, og de er ikke for dig. Du har ændret livsstil til noget, der varer livet ud, og så duer en kur ikke. Husk at frugtsukker er det bedste sukker, der findes – og så feder det ikke. Det er så sejt gået at kæmpe den kamp du kæmper, og jeg beundrer dig for det <3.
    PS: hvis du billeder på dine indlæg, kan jeg ikke se dem.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Lenda

      Hej Jette.
      Tak for dine kommentarer 👍
      Først – underligt at du ikke kan se billederne, er der andre der ikke kan se dem?
      Nummer to – frugtsukker er det samme som almindeligt sukker, forskellen er dog at frugt også indeholder fibre og andet godt som gør at vores krop bedre og hurtigere kan kan bruge sukkeret… dvs hvis vi ikke motionere nok feder for meget frugtsukker ligeså meget som alm sukker. Det er IKKE sundt med for meget frugt..
      Angående kurene så er de også for mig, jeg vælger jo at bruge brudstykker fra dem alle og skaber min egen formel som virker for mig. En lille kommentar for at rette op på evt. Misforståelser. Jeg er måske ikke tydelig nok i det jeg tænker.
      Tak for ideen til et indlæg – sukkerets indvirkning på min krop👍

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mamma

    ❤️ Elskede pige du fortäller om op o nedturer! Ja selvfölgelig er der det men som du selv skriver de er til for at overvindes o du har det nok extre svärt men ”skie”godt klaret når du ikke har en ”stötte” men du er ski så stärk og klarer det du har sat igang som du selv siger Rom blev ikke bygget på en dag!! Op på hesten igen o rid videre skattepigen!! Du kan du vil o du vinder!!! ❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Lenda

      Støtten er der – I sidder bare langt væk men jeg kan mærke det ❤️❤️

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Motivationen der blev væk